کاربرد ترموستات

ترموستات

ترموستات وسيله اي می باشد كه بطور خودكار گرمای موتور را درحد ايده آل كه معمولاً حدود 85 درجه است نگه می ‌دارد. در واقع برای تنظيم درجه حرارت موتور اتومبيل کاربرد دارد.

دماپا یا ترموستات دستگاهی می باشد برای نگه داشتن دمای موتور. در یک بازده مشخص کاربرد دارد. ترموستات براي تنظيم درجه حرارت مايعات، گازها و جامدات مورد استفاده قرار می‌گیرد .

ترموستات روی اتومبیل نصب شده تا ابتدای صبح به گرم شدن موتور کمک کند. موتور به نوعی طراحی شده که در دمای ایده آل کار می‌کند. زمانی که موتورسرد است نسبت به زمانی که گرم است فرسایش بیشتری دارد. ترموستات در سریعترین زمان ممکن گرم می‌شود تا به دمای کاری مطلوب برسد.

لازم به توضيح است كه براي عملكرد درست موتور، دمای آن بايد در محدوده معينی نگه داشته شود سرد بودن موتور باعث می شود كه غلظت روغن بالا رود و روانكاری قطعات به خوبی صورت نگيرد و گرم بودن بيش از حد آن هم باعث می شود روغن خيلی رقيق شود و خاصيت روان كنندگی خود را از دست بدهد.

وظیفه ترموستات کنترل دمای آب خنک کننده است: باید موتور را به سرعت به دمای کارکرد مطلوب برساند و آن را در دمای ثابت نگه دارد. ترموستات برای این منظور دارای یک مدار آب خنک کننده کوچک و بزرگ است.

اگر موتور سرد روشن شود، ترموستات در ابتدا بسته است و آب خنک کننده فقط در مدار خنک کننده کوچک گردش می کند (آب خنک کننده فقط در موتور گردش می کند). این باعث می شود موتور با سرعت بیشتری به دمای اصلی برسد، در حالی که آب خنک کننده رادیاتور سرد باقی می‌ماند. اجزای اساسی سیستم خنک کننده کوچک شامل پمپ آب، مبدل حرارتی سیستم گرمایشی داخلی و خود بلوک موتور است.

با رسیدن دمای کارکرد موتور، ترموستات باز می شود و مدار خنک کننده کوچک روشن می شود. به این مدار بزرگ خنک کننده می گویند. در میزان داغ شدن موتور سیستم خنک کننده و فشار روی موتور از عوامل تعیین کنند  دمای ترموستات محسوب می ‌شوند .

علائم ترموستات معیوب چیست؟

اساساً، فقط دو علامت تقریباً مشهود از خرابی ترموستات وجود دارد. موتور یا آب خنک کننده خیلی زود به دمای اصلی می رسد و خیلی گرم می شود، یا اینکه موتور  بعد از یک سفر خیلی طولانی اصلاً به دمای اصلی نرسیده است. در هر دو ایراد، ترموستات مسدود شده است: در یک حالت، ترموستات برای همیشه بسته است و در حالت دیگر، برای همیشه باز است.

برای اینکه بتوان هر یک از این موارد را تشخیص داد، باید به نمایشگر دمای آب خنک کننده نگاه کنیم. اگر نمایشگر معیوب باشد اغلب خیلی دیر متوجه می شویم. هر سیستم خنک کننده مجهز به یک شیر متعادل کننده فشار است اگر آب خنک کننده بیش از حد داغ شود، از طریق آن فشار اضافی به صورت بخار آزاد می شود. این شیر متعادل کننده فشار معمولاً در پوشش مخزن انبساط یا درپوش رادیاتور قرار دارد.

چراغ هشدار دهنده خنک کننده قرمز باید شروع به روشن شدن یا چشمک زدن کند، تا راننده خودرو را متوقف کند. بسیاری از اتومبیل ها دارای یک چراغ هشدار دهنده مایع خنک کننده زرد رنگ اضافی هستند که فقط نشان دهنده پایین بودن سطح مایع خنک کننده است. با این حال، شما همیشه باید مراقب باشید.