عمر باتری ماشین چقدر است؟

باتری خودرو دو عملکرد را انجام می دهد:

روشن کردن موتور ماشین از طریق استارت و تأمین انرژی تمام قطعات الکتریکی یا الکترونیکی آن می باشد .

اجزای اصلی باتری : دو الکترود ، دی اکسید سرب وسرب است، که در مایعی به نام الکترولیت (اسید سولفوریک) شناور می باشد.

تاثیر دما

گرما باعث کارآیی بیشتر باتری می شود، اما باعث تخلیه باتری نیز می شود. در دمای بیش از حد بالا باید مراقب باشید. در سرما امکان یخ زدن باتی بسیار زیاد است. اگر می خواهید در جاده رانندگی موفق داشته باید باتری خود را قبل از حرکت بررسی کنید.

اول از همه ، باید توجه داشت که طول عمر باتری بسته به نوع ساخت و مدل آن بسیار متفاوت است. هنوز هم می توان گفت که متوسط عمر باتری ماشین حدود 5 سال است.

چه مدت طول می کشد تا باتری خودرو به طور کامل تخلیه شود؟

اگر 2 تا 3 ماه با وسیله نقلیه خود رانندگی نکنید، باتری شما کاملاً تخلیه می شود. لازم به ذکر است که این اعداد میانگین است و بسته به مارک باتری و همچنین سن آن تغییر می کند. یک باتری جدید می تواند حداقل دو هفته بدون استفاده دوام بیاورد .

توجه داشته باشید که اگر با اتومبیل خود رانندگی نکنید، اما از وسایلی مانند رادیو یا تهویه هوا در داخل آن استفاده کنید، باتری بسیار سریعتر تخلیه می شود. اگر باتری شما از بین رفته باشد، دیگر نمی توانید موتور را روشن کنید. باتری اصلی بیشتر از باتری یدکی دوام می آورد، زیرا بلافاصله پس از ساخت نصب می شود.

هنگام رانندگی با باتری شارژ شده، ابتدا حداقل نیم ساعت با دور 1000 در دقیقه رانندگی کنید تا مجدد باتری به حالت اول خود بازگردد. سپس برای شارژ کامل باتری به طور کامل، توصیه می کنیم بدون استفاده از چراغ های جلو یا هر وسیله دیگری که از باتری استفاده می کند، یک ساعت رانندگی کنید.

زمان رانندگی برای شارژ مجدد باتری بسته به سرعت شما بسیار متفاوت است. به عبارت دیگر، اگر در آزاد راه باشید، شارژ مجدد باتری زمان کمتری از شما می گیرد تا اینکه در شهر رانندگی کنید.

برای اینکه با باتری خالی مواجه نشوید بهتر است گاهی با ماشین خود دور بزنی و در هنگام توقف از خاموش بودن چراغ های جلو و چراغ های داخل کابین مطمئن باشید .

فرسودگی باتری

عوامل مختلفی بر فرسودگی زودرس باتری اتومبیل شما تأثیر می گذارد. برای صرفه جویی در هزینه و حفظ طول عمر آن، باید چند اقدام مهم را انجام شود.

یکی از دلایل اصلی خراب شدن سریع کیفیت باتری، افزایش سفرهای کوتاه مدت کمتر از 15 کیلومتر است. با فشار بیش از حد به باتری، بدون اینکه به دینام زمان  استراحت دهید تا دوباره شارژ شود، عمر آن را کوتاه می کنید.

اگر شما نیاز به انجام سفرهای کوتاه بیشتر دارید، اطمینان حاصل کنید که به طور یکنواخت رانندگی می کنید. استفاده از GPS ، رادیو اتومبیل و سایر تجهیزات باتری را فرسوده می کند.

پس از نصب تجهیزات جدید در ماشین مانند سیستم صوتی جدید ، وسایل کمکی رانندگی یا صفحه نمایش فیلم ، توصیه می شود باتری جدیدی را با ولتاژ بالاتر انتخاب کنید. زیرا باتری اصلی شما کالیبره شده است تا نیاز تجهیزات اصلی وسیله نقلیه شما را برآورده کند.